lørdag den 16. november 2013

italiensk påsketærte med spinat og hele æg.



       lavet første gang 28-04-2013


Tid: 25 min når man har lavet den et par gange. 
Ovntid 45-60min ved 190-200°.
Antal pers. 8-10, hos os er det sku kun 6.


2ruller butterdej, 500g. 
Lidt hvedemel til drys. 
Olie til formen og dej, jeg bruger dog kun æg til toppen af pensling(dejen).
Salt, friskkværnet peber. 
600 g frisk spinat (2 ps) 
8 hele æg (jeg bruger 9) 
350 g ricottaost ( kan også være alle slags rester blandet, eks skæreost, parmesan, cheddar, mozzarella
3 spsk rasp 
3 spsk friskrevet parmesan 
2 spsk finthakket merian (kan undværes)
6-8 skiver parmaskinke (prosciutto crudo) jeg bruger en anelse mere, hmmm cirka dobbelt op det smager jo godt det skidt. 
1 stor springform (ø22cm) 


1. Tænd ovnen på 190-200°. Husk ikke for varmt i køkkenet, og kolde hænder til dejen. Smør springformen med olie, rul butterdejen ud del den i 4 lige store stk, husk at drysse mel på bordet. Beklæd springformens bund og indvendig side, NB i formens bund 2 lag dej. 

2. Kog en gryde vand med en smule salt, nip stilkene af spinatbladene og skyl grundigt, læg spinaten i det kogende vand i 1 min eller til den falder sammen, dryp af , afkøl, og dup den tør. 

3. pisk 2 hele æg sammen, rør ricotta i sammen med rasp, parmesan og merian, smag til med salt og peber, vend spinaten i og fordel halvdelen i formen, lav 7 små fordybninger i spinatblandingen, og slå 1 æg ud i hver fordybning uden at æggeblommen går i stykker, et drys salt og peber. 







4. fordel resten af spinatblandingen henover (forsigtig, pas på æggene) slut af med den rigeligt indkøbte parmaskinke, læg 1 dejplade over, pensle med olie, læg 1 dejplade mere over skær overskydende dej væk, klem kanterne sammen og 

pensle, skær form den overskydende dej i lange strimler sno dem let, og læg dem i gittermønstre, og prik huller i dejen med en gaffel mellem gitterne 20-40 huller er ok, pensle nu med det sidste og 9’ende æg på hele toppen og kun med blommen. 

5. Bag tærten i 45-60 min, til den bliver gylden og gennembagt. 

6. Tag tærten ud af ovnen, og stil den på en stor tallerken, pak ud, og spis. Velbekommende. 

7. Påsketærten er også rigtig god dagen efter, nogle (min kone) siger bedre efter 3-5min i mikroovnen, det her er absolut en af favoritterne herhjemme.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar